جلسه آنلاینی با موضوع سیستم ERP سوپرپایپ در تاریخ سهشنبه 1404/02/23 با حضور نمایندگان شرکت سوپرپایپ و تعدادی از اعضای تیم استقرار ERP در سه بخش مختلف برگزار شد.
در بخش اول جلسه که با مشارکت بالای نمایندگان برگزار شد سحر قاسمی (مسئول پردازش سفارش) به ارائه بازآموزی مطالب گفتهشده در جلسات قبل و آموزش امکانات جدید سیستم ثبت سفارش ERP پرداخت. او ضمن تاکید مجدد بر الزام ثبت سفارش با شناسه واریز مشتری درخواست کرد پس از واریز مبلغ هر سفارش، در قسمت یادداشتها اطلاعرسانی شود تا در اولین فرصت بتوان سفارش را تایید کرد. وی همچنین پس از مروری بر روش ایجاد مخاطب و ثبت چند آدرس مختلف برای یک مخاطب، در قسمت دیگری از بازآموزی، روشهای افزودن محصول را مرور کرد. از جملهی این روشها واردکردن شماره فنی، وارد کردن قسمتی از نام محصول و کلیککردن«جستجوی بیشتر» برای رسیدن به محصول بود. استفاده از کاتالوگ و تکنیکهای استفاده از آن نیز یکی دیگر از روشهای پیداکردن محصول بود که بازآموزی شد.
بحث مالی و امکانات جدیدی که در اختیار نمایندگان قرارگرفته از دیگر قسمتهای مهمی بود که در این جلسه آموزش داده شد. یکی از امکاناتی که گفته شد از امروز (24 اردیبهشت) به نمایندگان دسترسی داده خواهد شد گزارش مالی «تجمعی نمایندگان» است که در آن اطلاعات مفیدی مثل افتتاحیه (بستانکاری یا بدهکاری تا قبل از استقرار ERP) و مانده فروش (مجموع بدهکاری یا بستانکاری) آمده است. همچنین روی هر سفارش، وضعیت ارسال بار تحت عنوان «تحویل» قابل دسترسی است.
گفتنی است در این بخش از برنامه، نمایندگان سوالات و ابهامات خود را از طریق چت بیان میکردند که توسط تیم سوپرپایپ پاسخ داده شد. همچنین گفته شد کلیه سوالاتی که در این چت مطرح شده توسط IT ثبت و بررسی و پاسخ داده خواهد شد. فیلمی از آموزشهای داده شده نیز در قسمت چندرسانهای سایت همراه قرار خواهد گرفت.
در بخش دوم جلسه، احسان بابایی (مدیر پروژهSuperpipe ERP ) به بیان جایگاه ERP در دنیای تجاری امروز پرداخت و تاریخچهای از سیر بررسی این نرمافزار در سوپرپایپ تا استقرار آن را بیان کرد. وی از مشکلاتی که استقرار ERP برای نمایندگان به وجود آورده عذرخواهی نمود و ادامه داد اگرچه فاز بررسی و مطالعاتی استقرار ERP از چندین سال قبل شروع شده بود اما کار جدی برای استقرار ERP در سوپرپایپ از اردیبهشت سال گذشته با حضور یک تیم بزرگ در سوپرپایپ شامل استقراردهنده در واحدها، کاربران کلیدی، و کاربران نهایی و یک مشاور از خارج سازمان تشکیل و در جلسات متعددی آموزشها منتقل، پیکربندی و تنظیمات انجام و نهایتا سیستم مستقر شد.
در بخش سوم جلسه دیروز، محمدمهدی یوسفی (مدیر بازاریابی و فروش) به بیان سابقه و پیشگامی سوپرپایپ در زمینه استفاده از سیستمهای مدرن و بهروز پرداخت. او گفت: سوپرپایپ نخستین شرکت بخش خصوصی ایران با فروش اینترنتی و درگاه پرداخت است و سالها پیش یکی از نخستین پرتالهای سازمانی ایران (سایت همراه) را راهاندازی کرده است. وی همچنین به بیان سابقهای از استقرار ERP در تعدادی از شرکای بینالمللی سوپرپایپ مثل یوپونور پرداخت و ادامه داد قبل از استقرار ERP در سوپرپایپ، این نرمافزار را در سوپرپایپ میدلایست و شرکت تامین مستقر کرده بودیم که مدتها مشغول کار بوده است. وی با بیان اینکه تجربیات قبل نشان داده بود، وجود اشکالاتی در این مسیر دوراز انتظار نیست گفت با اینکه حدود 70% ازERP ها در دنیا با شکست مواجه میشوند اما خوشحالیم که موفق شدیم این تغییر بسیار بزرگ را با کمک تیم نمایندگان ایجاد کنیم و اطمینان داریم روز به روز شرایط بهتر خواهد شد.
در پایان این جلسه محمد حنیفهمحمودی (تاسیسات مرکزی) و کورش رحیمی (واریانلوله مازندران) به بیان دیدگاهها پرداختند و گفتند بهتر بود قبل از پیادهسازی، تیم استقرار ERP به نمایندگان مراجعه و با مسایل ایشان از نزدیک آشنا میشد. همچنین گفته شد خوب است کاتالوگ محصولات در ERP به همان شکلی که در ثبت سفارش قبلی بود تغییر پیدا کند که مهدی یوسفی وعده داد به زودی استفاده از کاتالوگ با اضافهکردن عکس محصول و بالاترآوردن محصولات پرکاربرد، راحتتر خواهد شد.
یوسفی در پایان ضمن اظهار امیدواری برای دیدار حضوری با نمایندگان در گردهمایی سالانه که 28 تا 30خرداد برگزار خواهد شد گفت آن گردهمایی فرصت خوبی است که اقدامات جدید انجامشده تا آن تاریخ برای بهبود کار با ERP را به اطلاع برسانیم و از تجربیات و نکات نمایندگان نیز باخبر شویم.